
ziedziną wiedzy, której celem jest kształtowanie właściwych warunków pracy. Każda firma oraz przedsiębiorstwo, a także zakład pracy muszą przestrzegać zasad związanych z BHP. Istnieją specjalne firmy, które świadczą usługi z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy zatrudniając specjalistów od spraw BHP. Przepisy prawne, które regulują kwestie zachowania bezpieczeństwa oraz higieny w pracy znajdują się w Kodeksie Pracy. Każdy pracodawca oraz pracownik posiada obowiązek przestrzegania zasad BHP. Jednym z podstawowych obowiązków pracowników oraz pracodawców jest posiadanie ważnego szkolenia BHP, którego przeprowadzaniem zajmuje się odpowiednia firma. Bezpieczeństwo i higiena pracy obejmuje także zagadnienia z takich dziedzin, jak ergonomia, medycyna pracy czy też ekonomika pracy.
Wycena szkoleń BHP
Posiadanie ważnego okresowego szkolenia BHP jest obowiązkiem wynikającym z przepisów zawartych w Kodeksie pracy. W interesie każdego pracodawcy jest dbanie o to, żeby jego pracownicy posiadali ważne szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, ponieważ za jego brak mogą grozić pracodawcy różne konsekwencje. Pracodawca musi więc liczyć się z kosztem zapewnienia pracownikom odpowiednich kursów BHP. Koszt szkolenia BHP zależy od kilku czynników, więc często żeby poznać konkretną wycenę trzeba skontaktować się z firmą zajmującą się przeprowadzaniem takich szkoleń. Cena przeprowadzania szkolenia BHP jest zależna przede wszystkim od rodzaju kursu, ponieważ poszczególne rodzaje kursu różnią się od siebie długością trwania i ilością materiału. Innym czynnikiem mającym wpływ na całkowity koszt szkolenia z bezpieczeństwa i higieny pracy jest liczba uczestników kursu. Sama forma prowadzenia szkolenia, czyli albo w sposób tradycyjny, albo za pomocą platformy internetowej, ma znaczenie przy wycenie takiej usługi.
Usługi z zakresu BHP
Zapewnienie swoim pracownikom odpowiednich szkoleń BHP oraz przestrzeganie zasad związanych z bezpieczeństwem i higieną w miejscu pracy należy do obowiązków pracodawcy. Istnieją specjalne firmy, które zajmują się oferowaniem usług z zakresu BHP. Do podstawowych usług takiej firmy można zaliczyć szkolenia BHP oraz outsourcing BHP, czyli inaczej kompleksową obsługę w tym zakresie. Firma BHP może ponadto przeprowadzać audyty bezpieczeństwa, prowadzić dokumentację powypadkową oraz przeprowadzić ocenę ryzyka zawodowego. W skład bezpieczeństwa i higieny pracy bardzo często wchodzą kwestie związane z PPOŻ, czyli ochroną przeciwpożarową, oraz kwestie związane w udzielaniem pierwszej pomocy. Firma zajmująca się branżą BHP często przeprowadza więc szkolenia PPOŻ, a także kursy pierwszej pomocy przedmedycznej. Samo BHP stanowi szeroką dziedzinę wiedzy, która obejmuje zestaw norm oraz przepisów mających na celu zapewnienie bezpiecznych warunków pracy. W firmie zajmującej się bezpieczeństwem i higieną pracy są zatrudnieni odpowiednio wykwalifikowani specjaliści.
Stanowiska w firmie BHP
Usługi związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, takie jak szkolenia BHP, outsourcing BHP, czy też audyty BHP, są niezwykle potrzebne. Świadczeniem usług BHP zajmuje się odpowiednia firma, która zatrudnia wykwalifikowanych specjalistów do spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Istnieją różne szczeble, które można zajmować w branży BHP. Poczynając od dołu stanowiska, jakie zajmują pracownicy firmy BHP to inspektor do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, a następnie starszy inspektor do spraw BHP. Wyżej znajduje się specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, później starszy specjalista, kończąc na głównym specjaliście do spraw BHP. Każde stanowisko zajmowane w firmie działającej w branży BHP wymaga spełnienia odpowiednich kryteriów oraz posiadania właściwych kwalifikacji. W celu rozpoczęcia pracy jako inspektor do spraw bezpieczeństwa trzeba posiadać tytuł technika bezpieczeństwa i higieny pracy zdobywany po ukończeniu szkoły o odpowiednim profilu. Później wraz ze zdobywaniem doświadczenia zawodowego oraz wykształcenia można awansować na kolejne stanowiska.